De EU-commissie zal haar World Economic actie plan voor duurzame producten onthullen, waarin plannen worden beschreven om de regelgeving voor alledaagse producten te verhogen om hun duurzaamheid te vergroten.
Ursula von der Leyen.Het voorstel zal naar verwachting de milieunorm opvoeren voor een reeks huishoudelijke artikelen zoals kleding, tv's en smartphones. U kunt dus beter met uw uitkering / loon 2de hands goederen kopen aldus de Linkse kliek ons Kabinet en Ursula von der Leyen. Deskundigen hebben gewaarschuwd dat deze regelgeving de kosten van in Europa gemaakte goederen waarschijnlijk zal verhogen, althans op korte termijn.
Volgens de voorgestelde verordening inzake duurzame producten zullen de EU-leiders eisen dat de producten zich houden aan strikte normen voor energie-efficiëntie, en ook aan het vasthouden aan het concept van een "circulaire economie".
Een circulaire economie is een systeem waarbij gefabriceerde producten zo moeten worden ontworpen dat ze gemakkelijker kunnen worden opgeknapt, gerepareerd en onderhouden.
Het voorstel vereist ook dat bedrijven een digitaal productpaspoort maken dat informatie bevat over de componenten van producten en de recycleerbaarheid.
Prijs van goederen zal stijgen tot 75% als men het nieuwe groene belasting plan ontketentDit paspoort zal vergelijkbaar zijn met de Ecodesign-richtlijn van het blok die een verplichte energie-efficiëntie-etikettering uitvaardigde in een A tot G-classificatiesysteem.
Dit nieuwe paspoort zal informatie bevatten over de recycleerbaarheid van een bepaald product.
William Neale, adviseur voor circulaire economie bij de milieuafdeling van de Europese Commissie, zei eerder tegen EURACTIV: "We moeten er echt voor zorgen dat de producten die op onze markten worden aangeboden, ontworpen zijn om duurzaam, repareerbaar, enzovoort te zijn.
"Dus dit is wat we probeerden te doen in het initiatief voor duurzame producten.
"Het kan iets zijn dat een batch kan verpesten, waardoor recycling onrendabel kan worden en veel kan worden besmet. Dat moeten we weten.
"We kunnen een proces opzetten waarbij we die stukjes informatie identificeren die echt moordend zijn in termen van waardevernietiging als die informatie niet langs de lijn beschikbaar wordt gesteld."
Deze voorstellen zullen echter waarschijnlijk worden teruggedraaid door grote bedrijven, met name technologiebedrijven die bij de Commissie zullen lobbyen om deze regels af te zwakken.
De EU wil ook de fast fashion-industrie aanpakken, met groene regelgeving die gericht is op elke fase van de kledingindustrie, inclusief ontwerp, reparatie en recycling.
Kledingfabrikanten in de EU zal worden gevraagd om milieuvriendelijk te zijn, met duurzaam gemaakte materialen.
Door deze regelgeving zal een breed scala aan EU-producten waarschijnlijk duurder worden en zullen bedrijven zich inspannen om aan de milieunormen te voldoen.
Volgens een recent onderzoek van het Nederlandse adviesbureau Kearny zijn duurzame of "groene" producten over het algemeen ongeveer 75-85 procent duurder dan conventionele versies van die producten.
Milieucommissaris Virginijus Sinkeviius zegt echter dat deze maatregelen op de lange termijn de consumenten ten goede zullen komen en tegelijkertijd het milieu zullen sparen.
In een gesprek met Politico zei hij: "Soms wordt ons gevraagd of dit zal bijdragen aan de kosten.
"In feite kunnen consumenten, door goed geïnformeerde keuzes te maken, goederen kopen die hen langer van dienst zijn, waardoor ze geld kunnen besparen."
Deze nieuwe regelgeving kan het voor EU-bedrijven ook moeilijker maken om te concurreren met producten die buiten Europa zijn vervaardigd, wat mogelijk goedkoper is vanwege de versoepelde regelgeving rond productie.
Holger Lösch, de plaatsvervangend chief executive officer van BDI, een vooraanstaande Duitse brancheorganisatie, waarschuwde dat hoewel de regelgeving welkom was, de duurzaamheidscriteria "ook van toepassing moeten zijn op fabrikanten uit derde landen en onafhankelijk moeten worden geverifieerd wanneer ze worden geïmporteerd"
Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen, ik ben 14 uur per dag bezig u te informeren.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
De regering zal me niet steunen en aan reclame doe ik niet dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid! Zo kan ik nieuws blijven verspreiden!
Hielke Roos
Link naar artikel: https://www.msn.com/en-gb/money/other/eu-must-be-joking-price-of-goods-set-to-soar-up-to-75-as-bloc-unleashes-new-green-tax/ar-AAVEXOI?ocid