Europese Regeringen weten het en betalen het dus putin heeft geen belang bij het eindigen van de Oorlog en Europa wil steeds groener, dus Europa bestelt meer en meer olie via via bij de Russen. Oekraïne is bijna volledig afhankelijk van het importeren van brandstof. Via twee leveranciers komt ook olie uit het land van de vijand in de tanks van Kiev terecht.
Warschau Het is een oorlogsparadox: de tanks uit de Oekraïne draaien steeds meer op olie die uit Rusland komt. Oekraïne importeert steeds meer diesel uit Hongarije en Turkije , die beide olie uit Rusland gebruiken in hun raffinaderijen, aldus de Oekraïense douane .
Hoewel de marktpositie van de Hongaarse MOL Group en de Turkse leveranciers in Oekraïne in het verleden relatief goed was, meldden de Oekraïense douaneautoriteiten pas onlangs een merkbare stijging van de invoer. Het minerale oliebedrijf MOL, dat nauw verbonden is met de Hongaarse staat, verdubbelde de afgelopen zes maanden zijn afzet naar Oekraïne.
Aangezien MOL een groot deel van de Russische olie betrekt, zou de oorlogsmachine van Oekraïne er nu voornamelijk mee moeten worden gevoed. Tegelijkertijd verliezen bedrijven die hun grondstoffen niet uit Rusland halen marktaandeel in Oekraïne. Omdat MOL een concurrentievoordeel heeft ten opzichte van andere Europese oliemaatschappijen. De Hongaarse groep heeft een speciale vergunning van de Europese Unie om haar raffinaderijen te blijven bevoorraden met Russische olie.
Hoewel de bijzondere rol van Hongarije tot nu toe weinig publieke aandacht heeft gekregen, maakt Turkije er al lang geen geheim van dat het veel baat heeft bij de olie-import uit Rusland.
Spoor in plaats van pijpleidingen Ruggengraat van de olievoorziening
Tanks kunnen in principe worden bijgetankt met verschillende aardolieproducten. "Militaire motoren zijn over het algemeen veelzijdig en zeer tolerant ten opzichte van brandstoffen", zegt de Poolse militaire expert Damian Ratka.
Het aangevallen land is bijna volledig afhankelijk van de invoer van brandstof. In de Oekraïne is er echter nauwelijks een tekort, ook al hebben de Russische aanvallen op de energievoorziening hun sporen nagelaten.
Zo voorzag het Westen met name afgelopen winter het land van tal van mobiele dieselgeneratoren om ziekenhuizen en andere openbare voorzieningen betrouwbaar van energie te voorzien. Want een decentrale voorziening is crisisbestendiger dan grote elektriciteits- en warmtekrachtcentrales, die door raketten relatief eenvoudig platgelegd kunnen worden.
Desalniettemin is een voldoende aanvoer van dieselbrandstof gegarandeerd, aangezien veel bedrijven in de oorlogseconomie hun operaties hebben gesmoord of helemaal stil liggen. Experts schatten dat het verbruik van aardolieproducten met 40 tot 50 procent had kunnen dalen, ondanks de enorme behoeften van het leger.
Dit wordt ook bevestigd door de directeur van de Kiev-adviesgroep "A-95" Sergiy Kuyun. Hij spreekt over het feit dat de energievoorziening momenteel "bijzonder goed gepositioneerd" is. De reden hiervoor is dat Oekraïne er sinds het begin van de oorlog een groot aantal nieuwe aanvoerroutes bij heeft gekregen.
"Brandstofleveringen vinden voornamelijk per spoor plaats via Polen", zegt Michal Paszkowski, een analist bij het Instituut voor Midden-Europa (IEŚ). "De brandstof komt via pijpleidingen het land binnen vanuit Slowakije en Hongarije, vanuit Roemenië wordt de diesel eerst verscheept en daarna per spoor vervoerd naar Oekraïne."
Voor de Russische invasie had Oekraïne slechts één raffinaderij op zes. De laatste Oekraïense raffinaderij in Krzemienczuk, die volgens het bedrijf voor de oorlog ongeveer 30 procent van de brandstofbehoefte van Oekraïne dekte, werd als inefficiënt beschouwd en verwerkte voornamelijk binnenlandse olie en import uit Azerbeidzjan.
In april 2022 werd de fabriek echter zwaar beschadigd bij een Russische bomaanslag. De raffinaderij is momenteel in zeer beperkte vorm weer in bedrijf.
Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen, ik ben 14 uur per dag bezig u te informeren.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!
Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
En de regering zal me niet steunen en aan reclame doe ik niet, dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid! Zo kan ik nieuws blijven verspreiden