Eerste slag: 2,6 miljoen slachtoffersVolgens de Princeton-simulatie zou Rusland als eerste aanvallen met ongeveer 300 kernkoppen en korteafstandsraketten die NAVO-bases en troepen zouden treffen. De NAVO zou reageren met ongeveer 180 kernkoppen die haar vliegtuigen op Russische doelen zouden afvuren. Hoeveel slachtoffers? 2,6 miljoen in een tijdsbestek van drie uur.
Tweede slag: 3,4 miljoen slachtoffersNu Europa in puin ligt, lanceert de NAVO 600 kernkoppen vanaf Amerikaanse bodem, evenals raketten vanaf onderzeeërs, met als doel de Russische nucleaire strijdkrachten. Rusland doet een tegenaanval met raketten gelanceerd vanuit silo's, onderzeeërs en wegmobiele voertuigen. Deze slag zou niet langer dan 45 minuten duren en 3,4 miljoen slachtoffers maken (zowel gewonden als doden).
Derde slag: totale vernietigingIn derde instantie zouden de NAVO en Rusland volgens het scenario van Princeton aanvallen uitvoeren op belangrijke economische en bevolkingscentra. Deze bommen zouden bedoeld zijn om het herstel van de tegenstander te belemmeren. Per stad zouden vijf tot tien kernkoppen worden gebruikt. Deze fase in de nucleaire oorlogsvoering zou in 45 minuten 85,3 miljoen mensen verwonden of doden.
Geschat dodental in vijf uur: 34,1 miljoenDe Princetonstudie schat dat een kernoorlog in de eerste vier of vijf uren 91,3 miljoen mensen zou treffen. Dit zou waarschijnlijk tot ongeveer 34,1 miljoen doden leiden en 57,2 miljoen gewonden.
Een herhaling van HiroshimaHet landschap zou er na een bombardement ongeveer zo uitzien: Hiroshima in 1945, toen een Amerikaanse atoombom een hele stad met de grond gelijk maakte. Meer dan 800.000 mensen stierven en ongeveer 70.000 raakten gewond. Onder de mensen die door de straling getroffen werden, zouden er in latere jaren nog vele extra doden vallen.
Eerste klap vanuit MoskouDe simulatie van Princeton University ging uit van het idee dat Moskou in een conflict tussen Rusland en de Verenigde Staten als eerste naar de kernwapens zou grijpen.
Het resultaat zou hoe dan ook hetzelfde zijnAls de Verenigde Staten als eerste op de rode knop zou drukken, dan zou het resultaat overigens ongeveer hetzelfde zijn. Het Princetonscenario is gebaseerd op de vermoedelijke defensieve strategie van de NAVO in het geval van een Russische aanval.
Een verloren race tegen de klokEr is eigenlijk niet veel dat landen kunnen doen als er een kernoorlog komt. Alles is al geprogrammeerd en er is vrijwel geen tijd om Armageddon tegen te houden.
Het wordt ook wel 'MAD' genoemd
Wat tijdens de Koude Oorlog de kwetsbare vrede in stand hield, was het idee dat er bij een kernoorlog 'Mutual Assured Destruction' (MAD) zou plaatsvinden. Zowel Rusland als de VS geloofden stilletjes dat waarschijnlijk niemand op de knop zou durven drukken omdat er bij een allesvernietigende kernoorlog alleen maar verliezers zouden zijn.
'De enige winnende zet is niet spelen'
Een spoiler uit 'WarGames': de supercomputer, geprogrammeerd om een nucleaire oorlog te beginnen, doet een boter-kaas-en-eieren-spel tegen zichzelf en komt erachter dat niemand zo'n spel kan winnen.Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen, ik ben 14 uur per dag bezig u te informeren.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!
Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
En de regering zal me niet steunen en aan reclame doe ik niet, dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid! Zo kan ik nieuws blijven verspreiden!
Hielke Roos