Groener dan groen kan toch niet? Hoe met het halen van de Co2 doelen? Of is de Greendeal toch niet de agenda en worden de klimaat drammers ook bedrogen en dank Klaus Schwab hen voor de 1000den miljarden want met dat geld kan de Great Reset tot stand komen. Nu U ziet niemand van de politici denkt in de Eu aan het klimaat, het word niet eens meer genoemd!
Eenheid, schouder aan schouder, dat willen de Europese, NAVO en G7 leiders uitstralen iets minder groen is dan niet zo erg..
Eenheid daar draait het om. Uitstralen dat er geen barsten of barstjes in het front zitten die de weg naar de Nieuwe Wereld Order in de weg kunnen staan..
De boodschap van de Amerikaanse president aan de Europese leiders was helder.Uiteindelijk kwam er een klassiek Europees compromis uit de bus:
Spanje en Portugal krijgen een tijdelijke verlaging van de energieprijzen, de Europese Commissie mag gas voor de lidstaten inkopen, terwijl Duitsland en Nederland de garantie krijgen dat het huidige systeem van gashandel niet op de schop gaat. En de Commissie gaat onderzoeken wat het effect van een maximumprijs voor energie is, tot genoegen van Frankrijk, België en Italië.
Hoe zit het in elkaar?Om te beginnen: de Europese Commissie mag namens de lidstaten onderhandelen over de aankoop van gas, zodat er groepskorting kan worden verkregen. Landen mogen meedoen, maar het hoeft niet. Met name de Duitse bondskanselier Scholz verzette zich lang tegen de nieuwe bevoegdheid voor de Commissie. Dat zorgde voor veel sacherijn bij andere leiders, waarbij sommige zuidelijke leiders het zelfs egoïstisch noemden.
Verder mogen Spanje en Portugal hun eigen lagere energieprijs vaststellen. Nu speelt de gasprijs een grote rol bij de uiteindelijke energieprijs (gas wordt gebruikt in elektriciteitscentrales om energie te maken), maar de twee landen hebben veel zonne-energie en kunnen dus goedkoper stroom maken.
Daarbij komen we aan de kern van de energiemarkt en de reden van het verzet van onder andere Nederland. Ons land heeft veel geïnvesteerd in de zogenoemde gasrotonde; een plan uit de tijd dat Maxime Verhagen (CDA) nog minister van Economische Zaken was.
Simpel gezegd zijn er grote gasruimtes onder de grond, waar gas opgeslagen kan worden, dat kan worden verkocht als er vraag naar is. Nederland dacht daar geld aan te kunnen verdienen. Dat gas moest komen uit Noorwegen, Rusland en Groningen.
Wanneer die vrije gasmarkt aan banden wordt gelegd, komt dat model op de tocht te staan. Daar komt nog bij dat de leiders hebben afgesproken dat de lidstaten worden verplicht om hun gasvoorraden op te vullen. De ruimtes moeten tot tachtig procent gevuld zijn. Maar Nederland heeft meer opslagcapaciteit dan andere landen en loopt dus meer risico, wanneer de prijs opeens gaat dalen.
Valt er nog wat te winnen?
Zeker. Het Russische gas zal deels vervangen worden door LNG (vloeibaar gas). De Amerikaanse president Biden heeft een contract getekend met Ursula von der Leyen van de Europese Commissie om nog eens 15 miljard kuub extra aan de Europese Unie te leveren; er komt al 22 miljard kuub naar Europa. De schepen komen grotendeels aan in Rotterdam, waar de terminal, waar het gas wordt overgeslagen op binnenvaartschepen, al wordt uitgebreid. Ook in de Eemshaven (Groningen) komt een nieuwe (drijvende) terminal.
Maar niks is voor niks.
De Amerikanen willen Europa best helpen, maar volgens het aloude principe: voor wat hoort wat. Het gaat over gegevens die Amerikaanse bedrijven verzamelen over Europese burgers. Die gegevens zouden volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie onvoldoende worden beschermd aan de andere kant van de oceaan.
Maar de Europese Commissie denkt dat de Amerikanen hun leven hebben gebeterd en hebben een nieuwe overeenkomst afgesloten, zodat de gegevens voortaan wel naar de Verenigde Staten mogen worden gestuurd en gebruikt.
Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen, ik ben 14 uur per dag bezig u te informeren.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
De regering zal me niet steunen en aan reclame doe ik niet dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid! Zo kan ik nieuws blijven verspreiden!
Hielke Roos