De brandweer en een deel van het zorgpersoneel in Frankrijk gaat het werk neerleggen, net zo lang totdat het vaccinatiepaspoort van tafel is. Dit hebben de vakbonden aangekondigd. Er gaat een nationale staking beginnen, die pas stopt als vaccinatie weer geheel een vrije keuze wordt.
De FA/SPP-PATS is de grootste vakbondsorganisatie voor professionele brandweerlieden en administratief en technisch personeel van de SDIS in Frankrijk. Op Twitter en op hun website laten ze weten dat de brandweerlieden per direct hun werk neerleggen, totdat het vaccinatiepaspoort van tafel is. “Hierbij kondigen we onze nationale staking voor onbepaalde tijd aan, welke ook is gestuurd naar de minister van Binnenlandse Zaken, de premier en de president van de republiek”, zo schrijft de vakbond. Met deze beslissing zet de brandweer president Emmanuel Macron flink onder druk. Want zo lang de vaccinatiepaspoorten niet van tafel gaan, moet de Franse president zelf de branden in zijn land gaan blussen, zo lijkt het.
Deel van de Franse zorg volgt voorbeeld brandweer
Niet alleen de Franse brandweer, maar ook een deel van het zorgpersoneel zal haar taken neerleggen. Dit heeft de ziekenhuisvakbond SUD Santé Sociaux via Twitter laten weten, maar het nieuws valt ook te lezen op Connexion France. Deze vakbond is niet de grootste voor haar branche in Frankrijk, maar vertegenwoordigt toch 10% van het zorgpersoneel. En deze groep is nu opgeroepen het werk vanaf 4 augustus neer te leggen, uit protest tegen de plannen voor een verplichte vaccinatie. Omdat een groot deel van de Franse bevolking zich niet kan vinden in de zeer vergaande maatregelen van Macron, wil SUD Santé Sociaux nu helpen met ‘de tegenaanval’.
Algemeen secretaris van de vakbond, Jean-Marc Devauchelle, zegt het volgende over de staking: “We zijn niet tegen vaccinatie, maar het moet een vrije keuze zijn. Van mijn kant heb ik afgelopen maandag besloten me te laten vaccineren, en ik heb lang gewacht. Maar het is een persoonlijke keuze, ik dwing niemand, en onze vakbond wil (de keuze) ook niet opleggen. We zijn altijd terughouden als we iets niet weten over een bepaald product. We weten heel goed dat iedere injectie risico’s met zich meebrengt en we hebben achteraf niet genoeg inzicht zoals we bijvoorbeeld wel hebben bij Doliprane (een pijnstiller) of andere vaccins.”
Nederlandse media laat stakingen links liggen
Dat de brandweer in Frankrijk niet meer uitrukt zolang de plannen voor een vaccinatiepaspoort niet worden ingetrokken, is toch groot nieuws, maar de Nederlandse media besteden er – vooralsnog – geen aandacht aan. Dat een deel van het Franse zorgpersoneel meedoet met deze nationale staking, verandert hier niets aan, zo blijkt. Erg verrassend is dat niet, want ook over de enorme protesten in Frankrijk, Duitsland en zelfs wereldwijd tegen de coronapaspoorten werd nauwelijks iets gemeld.
Steun mijn site om web onderhoud en artikelen te kunnen blijven publiceren!
Klik link : https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Hielke Roos