Het feit dat senator Kamala Harris is uitgeroepen tot vice-presidentiële running mate voor de vermoedelijke Democratische presidentskandidaat Joe Biden, doet twijfels rijzen of ze in aanmerking komt voor de functie. Het 12e amendement bepaalt dat "geen enkele persoon die grondwettelijk niet in aanmerking komt voor het ambt van president, in aanmerking komt voor dat van vice-president van de Verenigde Staten." En artikel II van de grondwet bepaalt dat "[n] geen persoon behalve een natuurlijk geboren burger ... in aanmerking komt voor het ambt van president." Haar vader was (en is) de Jamaicaanse staatsburger, haar moeder kwam uit India, en geen van beide was een genaturaliseerde burger van de VS ten tijde van Harris 'geboorte in 1964.
Dat maakt haar volgens deze commentatoren niet tot een' geboren burger '. - en daarom niet in aanmerking komen voor het ambt van president.
"Onzin," luidt het tegencommentaar. Inderdaad, PolitiFact beoordeelde de claim van niet-subsidiabiliteit als "Pants on Fire" onjuist, Snopes beoordeelde het simpelweg "False", en van de andere kant van het politieke spectrum beoordeelde Conservative Daily News het eveneens als "False". Alle drie (en talrijke anderen) beweren eenvoudigweg dat Harris in aanmerking komt omdat ze in Oakland is geboren - en daarom een geboren burger is vanaf de geboorteplaats. Het 14e amendement zegt het, beweren ze allemaal, en het Hooggerechtshof heeft dat ook geoordeeld in de zaak van 1898 van de VS tegen Wong Kim Ark
Maar die beweringen zijn onjuist, althans zoals de burgerschapsclausule van het 14e amendement oorspronkelijk werd begrepen - een fout waaraan zelfs mijn goede vriend, de beroemde UCLA School of Law professor Eugene Volokh, ten prooi is gevallen.
De bewoording van artikel II is dat men een geboren burger moet zijn . De oorspronkelijke grondwet definieerde burgerschap niet, maar het 14e amendement wel - en het bepaalt dat "alle personen geboren ... in de Verenigde Staten, en onderworpen aan de jurisdictie daarvan , burgers zijn." Degenen die beweren dat alleen geboorte voldoende is, zien de tweede zin over het hoofd. De persoon moet ook "onderworpen zijn aan de jurisdictie" van de Verenigde Staten, en dat betekende onderworpen zijn aan de volledige jurisdictie, niet slechts een gedeeltelijkejurisdictie zoals die van toepassing is op iedereen die tijdelijk verblijft in de Verenigde Staten (al dan niet wettig). Dat was de mening van degenen die de burgerschapsclausule van het 14e amendement opstelden; van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten in de 1872 Slachthuiszaken en de 1884 zaak van Elk v. Wilkins ; van Thomas Cooley, de belangrijkste toenmalige schrijver van constitutionele traktaten; en van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat in de jaren 1880 richtlijnen aan Amerikaanse ambassades uitvaardigde.
De latere beslissing van het Hooggerechtshof in Wong Kim Ark is niet het tegendeel. Het ging om een kind dat werd geboren uit Chinese immigranten die wettige, permanente inwoners van de Verenigde Staten waren geworden - 'gedomicilieerd' was het wettelijk belangrijke woord dat door het Hof werd gebruikt. Maar dat was de omvang van het Hof bedrijf (in tegenstelling tot bredere taal die was uitspraken , en daarom niet bindend). Het Hooggerechtshof heeft inderdaad nooit geoordeeld dat iemand die op Amerikaans grondgebied is geboren, ongeacht de omstandigheden van de ouders, automatisch Amerikaans staatsburger is.
Toegegeven, de visie van onze regering op het burgerschapsmandaat van de Grondwet is in de afgelopen decennia veranderd in wat nu een absolute 'geboorte op de grond, ongeacht de omstandigheden' is - maar die verandering lijkt pas te zijn begonnen aan het eind van de jaren zestig, na Kamala Harris 'geboorte in 1964. De kinderen die tijdens de Roaring 1920 op Amerikaanse bodem werden geboren uit gastarbeiders uit Mexico, werden bijvoorbeeld niet als burgers beschouwd toen hun families in de nasleep van de Grote Depressie naar Mexico werden gerepatrieerd. Ook werden de kinderen die op Amerikaanse bodem geboren waren als gastarbeiders in het bracero-programma van de jaren vijftig en vroege jaren zestig, niet beschouwd als burgers toen dat programma eindigde, en hun families emigreerden terug naar hun thuisland.
Dus voordat we zo cavalierly accepteren dat senator Harris in aanmerking komt voor het ambt van vice-president, moeten we haar een paar vragen stellen over de status van haar ouders op het moment van haar geboorte.
Waren Harris 'ouders wettige permanente inwoners op het moment van haar geboorte? Als dat zo is, dan zou zij onder het feitelijke bezit van Wong Kim Ark bij de geboorte als burger worden beschouwd - dat wil zeggen, een geboren burger - en dus in aanmerking komen. Of waren het in plaats daarvan, zoals het geval lijkt te zijn, slechts tijdelijke bezoekers, misschien met studentenvisa die zijn afgegeven op grond van sectie 101 (15) (F) van titel I van de immigratiewet van 1952? Als dat laatste inderdaad het geval was, dan was Harris, afgeleid van haar ouders, niet onderworpen aan het volledige jurisdictie van de Verenigde Staten bij de geboorte, maar in plaats daarvan haar trouw verschuldigd was aan een vreemde mogendheid of mogendheden - Jamaica, in het geval van haar vader, en India, in het geval van haar moeder - en had daarom geen recht op het eerstgeboorterecht burgerschap onder de 14e Wijziging zoals oorspronkelijk begrepen.
Interessant is dat deze recitatie van de oorspronkelijke betekenis van de 14th Amendment Citizenship Clause ook de geschiktheid van Harris voor haar huidige positie als senator in de Verenigde Staten in twijfel kan trekken. Artikel I, sectie 3 van de grondwet specificeert dat om in aanmerking te komen voor het ambt van senator, men "negen jaar burger van de Verenigde Staten" moet zijn geweest. Als Harris bij haar geboorte geen staatsburger was, zouden we moeten weten wanneer ze (als ooit) een staatsburger werd. Biografische pagina van haar vader aan de Stanford Universityidentificeert zijn staatsburgerschap als volgt: "Jamaica (door geboorte); VS (door naturalisatie)." Maar er is enige onenigheid over de vraag of hij ooit genaturaliseerd is geweest, en het is ook onduidelijk of Harris 'moeder ooit een genaturaliseerde burger is geworden. Als geen van beide ooit was genaturaliseerd, of in ieder geval niet genaturaliseerd vóór Harris '16e verjaardag (waardoor ze destijds het staatsburgerschap zou hebben verkregen uit hun naturalisatie onder de immigratiewet), dan zou ze zelf genaturaliseerd moeten worden om om een burger te zijn. Dat lijkt nooit te zijn gebeurd, maar zonder dat zou ze niet "negen jaar burger van de Verenigde Staten" kunnen zijn vóór haar verkiezing in de Amerikaanse Senaat.
Ik twijfel er niet aan dat deze belangrijke uitdaging voor Harris 'constitutionele geschiktheid voor het op één na hoogste ambt in het land zonder meer zal worden afgedaan als een zo verouderde constitutionele pens. Maar de zorgen over verdeelde loyaliteit die de oprichters van onze natie ertoe brachten de eis van "geboren burger" op te nemen voor het ambt van president en opperbevelhebber, blijven belangrijk; inderdaad, met aanhoudende bedreigingen van Rusland, China en anderen voor onze soevereiniteit en verkiezingsproces, zijn die zorgen vandaag misschien nog belangrijker. Het zou een ongunstige start zijn voor elke campagne voor de hoogste ambten in het land om de toelatingsvereisten van de Grondwet te negeren; hoe kunnen we anders verwachten dat de kandidaten, als ze worden gekozen, hun eden nakomen om "
Dr. John C. Eastman is de Henry Salvatori-hoogleraar recht en gemeenschapsdienst en voormalig decaan aan de Fowler School of Law van Chapman University. Hij is ook de 2020-21 bezoekerswetenschapper in conservatief denken en beleid aan het Benson Center for the Study of Western Civilization, University of Colorado Boulder. Dr. Eastman is ook een senior fellow bij het Claremont Institute en oprichter en directeur van het Center for Constitutional Jurisprudence van het Institute. Eastman liep in de Republikeinse primaire van 2010 als kandidaat voor procureur-generaal; hij verloor van Steve Cooley, die bij de algemene verkiezingen verloor van Kamala Harris.
Bron: https://www.newsweek.com/some-questions-kamala-harris-about-eligibility-opinion-1524483