Geboren in 1978 in een gezin van joodse afkomst, is zijn eerste taal niet Oekraïens, maar Russisch.
Hij richtte de Kvartal 95 Studio op en produceerde de telenovela "Sluha Narodu" (dienaar van het volk) waarin hij de gewone man speelt die, moe van de politieke corruptie die in Oekraïne woedt, onverwacht tot president wordt gekozen.
Zelensky waagt de sprong en kondigt de oprichting aan van een partij met dezelfde naam als de populaire soapserie: "Dienaar van het volk" en, op het hoogtepunt van zijn populariteit op de televisie, kondigt hij zijn kandidatuur aan bij de presidentsverkiezingen van het volgende jaar.
Vanaf dat moment is zijn bedrijf, Kvartal 95, het zal een abnormale financieringsstroom optekenen, beheerd door offshore-bedrijven met kantoren in belastingparadijzen, voor een bedrag van 40 miljoen dollar.
De belangrijkste dochteronderneming van de Zelensky-campagne
is de controversiële oligarch Kolomoyskyi, eigenaar van PrivatBank,
de belangrijkste bank in Oekraïne, betrokken bij verschillende gevallen van frauduleus faillissement en illegale investeringen.
Igor Kolomoysky was een van de belangrijkste financiers van enkele van de neonazistische en ultranationalistische paramilitaire groepen die in 2014 de staatsgreep produceerden die de legitieme regering van president Janoekovitsj omver wierp, wat leidde tot 8 jaar van instabiliteit en burgeroorlog in de regio.
In april 2019 deelde Zelensky, de nieuw gekozen president, onmiddellijk overheidsopdrachten uit aan de aandeelhouders van zijn bedrijf, Kvartal 95.
Ivan Bakanov, voormalig CEO van het bedrijf, wordt het hoofd van de geheime dienst, terwijl adjunct-directeur Serhiy Shefir de officiële woordvoerder van de president wordt.
De oligarch Igor Kolomoysky, peetvader en financier van Zelensky,
heeft sterke economische belangen op de Donbass, daarom heeft zijn privéleger van NEO-NAZI-ORGANISATIES, deels onderdeel van het Oekraïense leger, sinds 2015 uitgeroeid ongeveer 16 duizend Russischtaligen in de stilte van de internationale gemeenschap.
Dit is ook de reden waarom Zelensky bij de vredesonderhandelingen de Russische eisen om erkenning van de Donbass Volksrepublieken afwijst en bereid is de oorlog met alle middelen voort te zetten, waarbij hij op alle mogelijke manieren probeert de NAVO erbij te betrekken en uit te breiden naar de rest van Europa.
Volgens wat naar voren kwam in de Pandora Papers en gerapporteerd door "The Guardian" van 3 oktober 2021, bezit Zelensky aandelen in drie offshore-bedrijven, heeft hij banden met verschillende oligarchen van wie hij illegale financiering en inkomsten van miljardairs ontvangt en is hij rechtstreeks betrokken bij een bevoorraden van wapens en geld aan neo- nazi'.
Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen, ik ben 14 uur per dag bezig u te informeren.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!
Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
De regering zal me niet steunen en aan reclame doe ik niet dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid! Zo kan ik nieuws blijven verspreiden!
Hielke Roos