Dit is een goed moment om te investeren in de digitale infrastructuur en om hervormingen door te voeren die landen en mensen in staat stellen te profiteren van digitale technologie!Koningin Máxima spreekt in haar functie van speciale pleitbezorger van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties voor inclusieve financiering voor ontwikkeling (UNSGSA). De toespraak is uitgesproken in het Engels.
Excellenties, geachte gasten, dames en heren,
Ik ben verheugd om virtueel bij deze zeer belangrijke conferentie aanwezig te zijn. Ik ben al vele jaren partner van ID4D en ik heb de vooruitgang gezien die ze maken, dus dat wil ik allereerst erkennen.
Dit is zeer actueel. De COVID-19-pandemie heeft in feite de diepste wereldwijde recessie veroorzaakt die we in acht decennia hebben gehad. 150 miljoen mensen over de hele wereld zouden tegen eind 2021 in extreme armoede kunnen worden teruggedreven. Dit was vooral een uitdaging voor de meest arme en gemarginaliseerde mensen over de hele wereld, zeker mensen die voorheen beperkte of geen toegang hadden tot financiële diensten en middelen voorafgaand aan deze pandemie.
Zoals eerder gezegd, zijn vrouwen beslist onevenredig zwaar getroffen. Vrouwen hebben twee keer zoveel kans als mannen om hun baan te verliezen. Dit is iets om naar te kijken. Maar niet alleen vrouwen, maar ook de hele informele sector heeft aanzienlijk geleden. Ze worden niet echt gedekt door de sociale verzekeringen en zijn natuurlijk niet geregistreerd voor relevante hulpprogramma's van de overheid. Dit onderstreept enkele van de uitdagingen om ervoor te zorgen dat achtergestelde segmenten toegang hebben tot tools voor veerkracht.
Deze pandemie heeft ook het belang van digitale publieke goederen aangetoond. Digitale ID en interoperabele betalingen hebben een sleutelrol gespeeld om landen te helpen de crisis te doorstaan en nieuwe kansen te verkennen. Meer dan 200 landen hebben maatregelen voor sociale bescherming uitgebreid, waarvan vele gebruikmaken van fundamentele ID-systemen en digitale betalingen om rechtstreekse overboekingen naar bankrekeningen of mobiele portefeuilles mogelijk te maken.
Chili gebruikte bijvoorbeeld zijn nationale identificatiesysteem om snel miljoenen nieuwe begunstigden voor noodhulp vooraf in te schrijven. Ze zouden zelfs online ondersteuning kunnen vragen. Dit soort programma's kan een belangrijk toegangspunt vormen tot het formele financiële systeem door nieuwe rekeninghouders aan te stellen en hen toegang te geven tot digitale financiële diensten die herstelinspanningen ondersteunen.
Als gevolg daarvan heeft de crisis in veel landen een momentum gecreëerd om nieuwe ID-systemen te implementeren, of de dekking te vergroten en de capaciteiten van bestaande te versterken. Sequentie en coördinatie zijn met name belangrijk omdat de urgentie van de pandemie ertoe kan leiden dat beslissingen niet altijd in overeenstemming zijn met de overheid of met wereldwijde best practices.
Als landen vooruitgang willen boeken, kunnen ze beginnen met te erkennen dat een overheidsbrede aanpak ervoor zorgt dat alle betrokken ministeries en agentschappen dezelfde visie en inzet delen. Het is van cruciaal belang om in een zeer vroeg stadium technische assistentie te zoeken voor systeemontwerp van partners zoals ID4D en te leren van de ervaringen van andere landen, zoals Peru, Estland en India. Om te helpen bij de planning, zijn er gevestigde internationale normen en best practices waarop kan worden voortgebouwd. Deze kunnen ervoor zorgen dat ID-systemen op verantwoorde wijze worden geïmplementeerd, met inclusie, privacy en de behoeften van mensen centraal.
Het is belangrijk om na te denken over ID-systemen buiten silo's. ID-systemen kunnen de grootste impact hebben als ze interoperabel zijn en nauw verbonden zijn met andere digitale publieke goederen. Sommige hiervan zijn essentieel voor toegang, zoals connectiviteit en agentnetwerken. Andere zorgen ervoor dat markten beter werken voor klanten, waaronder eerlijke concurrentie en interoperabele betalingssystemen. En sommige beschermen het financiële systeem en zijn gebruikers, zoals gegevensprivacy, cyberbeveiliging en consumentenbescherming. Laten we digitale en financiële geletterdheid niet vergeten.
ID-systemen, die deel uitmaken van een stapel digitale publieke goederen, hebben individuen en bedrijven geholpen om te profiteren van de digitale economie. Dit omvat een breed scala aan use-cases, van e-KYC, online betalingen en andere financiële diensten, toegang tot markten en levering van goederen en diensten, tot contracten, telegeneeskunde en online onderwijs. Door moderne kaders voor het delen van gegevens en toestemming in te bouwen in gestroomlijnde inschrijvings-, authenticatie- en autorisatieprocessen, hebben landen de mogelijkheid om de digitale toekomst van hun economieën en hun mensen opnieuw vorm te geven.
Dit is een goed moment om te investeren in de digitale infrastructuur en om hervormingen door te voeren die landen en mensen in staat stellen te profiteren van digitale technologie die ervoor zorgen dat de achtergestelden niet achterblijven. Dit is het belangrijkst voor landen in Afrika en Azië, waar de meerderheid van de 1 miljard mensen zonder officiële identiteitsbewijs woont. En het is van cruciaal belang om vrouwen en armen in de digitale economie mondiger te maken, vooral omdat de helft van de vrouwen met een laag inkomen geen identiteitsbewijs heeft.
Link:
https://soldaatvandewaarheid.actieforum.com/t847-toespraak-van-koningin-maxima-digital-id-wereld-bank-groep#881Mijn partners en ik staan klaar om technische ondersteuning te bieden en internationale best practices te delen. Dit omvat het G7-partnerschap voor digitale financiële inclusie van vrouwen in Afrika, waarin expliciet de nadruk wordt gelegd op identificatie als een belangrijke factor. Tot slot wil ik benadrukken hoe belangrijk ID op dit moment is om landen te helpen reageren op en herstellen van de gevolgen van COVID-19. Ik wens jullie allemaal veel succes bij je inspanningen - het is echt belangrijk dat we leiderschap tonen door het goede voorbeeld te geven en ook door communicatie en dialoog met andere mensen, zodat we hen kunnen helpen. Heel erg bedankt.
Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen, ik ben 14 uur per dag bezig u te informeren.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
En Hugo zal me niet steunen dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid!
Zo kan ik nieuws blijven verspreiden!
Hielke Roos