De zelfmoordaanslag die plaatsvond rond de internationale luchthaven in Kabul, de hoofdstad van Afghanistan, breidde zich uit tot meer dan 100 mensen, waaronder 13 Amerikaanse soldaten, op de 27e. De ramp, ongeveer 20 jaar na de terroristische aanslagen op de Verenigde Staten, benadrukt de realiteit dat de wereld nog steeds wordt geconfronteerd met de dreiging van terrorisme. Er is ook bezorgdheid dat het internationale terrorisme door islamitische extremisten, gestimuleerd door de "overwinning" van de islamitische organisatie Taliban, zich zal verspreiden.
De Associated Press meldde dat er minstens 95 Afghaanse doden waren gevallen, zeiden functionarissen. De strafverklaring is afgegeven door de extremistische organisatie "Islamitische Staat" (IS). Er wordt aangenomen dat de IS "provincie Khorasan", een aan IS gelieerde strijdmacht die beweert eenzijdig een regio te hebben bezet die zich uitstrekt over Afghanistan en Pakistan in 2015, erbij betrokken was.
De commandant van het Centrale Commando, Mackenzie, die toezicht houdt op het Midden-Oosten in het Amerikaanse leger, wees op de mogelijkheid van een reeks terroristische aanslagen en zei: "Het is zeer waarschijnlijk dat er een zelfmoordterrorist met een voertuig zal plaatsvinden."
IS heeft het grootste deel van zijn huis in Syrië en Irak verloren, maar terroristen die zijn activiteiten volgen, blijven in het hele land aan de macht. De Taliban, die bijna heel Afghanistan onder controle had, was in conflict met IS en executeerde de top van de IS "provincie Khorasan" onmiddellijk na de controle. Dit terrorisme kan een vergelding zijn.
De Taliban verleenden gratie aan veel van de militanten, waaronder al-Qaeda-strijders, een internationale terroristische organisatie, die na de onderdrukking van de hoofdstad Kabul in gevangenissen in de stad waren vastgehouden.
Ze lieten duizenden vrij. Afgezien daarvan lijkt het erop dat veel militanten zijn vrijgelaten of zijn ontsnapt uit gevangenissen in heel Afghanistan.In Syrië heeft president Assad ooit gevangenen in de gevangenis in één keer vrijgelaten, wat overlapt met de geschiedenis die leidde tot de uitbreiding van de macht van IS. Bovendien zijn er zorgen dat wapens van de Amerikaanse en Afghaanse regering in handen zouden kunnen vallen van radicalen in Afghanistan, net zoals IS zijn macht uitbreidde met de verwaarloosde wapens van het Iraakse leger en het geld dat in banken is opgeslagen.De heropleving van de Taliban-heerschappij in Afghanistan zou islamitische extremisten over de hele wereld kunnen stimuleren. Het wereldterrorisme is aan het afnemen sinds het hoogtepunt in 2014, toen de leider van IS in Bagdad de oprichting van een "kalifaatnatie" aankondigde, maar militanten adverteerden met het "succes" van terrorismebestrijdingsoperaties zoals deze.
Het is zeker dat ze het zullen gebruiken voor werving.Sommige jongeren in het Midden-Oosten, Afrika en Azië die boos zijn op zaken als onderdrukking, armoede en ongelijkheid blijken sympathie te hebben voor islamitisch extremisme. In een land waar openbare diensten zijn ingestort, spelen extremisten rollen als onderwijs en ondersteuning van de kwetsbaren en breiden ze hun steun uit.
IS-strijders die hun bases in Syrië en Irak hebben verloren, zouden zich hebben verspreid naar burgeroorloglanden zoals Libië, Syrië en Jemen. Islamitische extremisten zijn actief in Mali, Afrika, maar Frankrijk, de voormalige suzerein, kondigde in juni een beleid aan om troepen terug te brengen. Het zou de tweede dans kunnen spelen van de Afghaanse regeringstroepen, die hun steun verloren en gedwongen werden te vluchten.
Het is de eerste keer dat Amerikaanse soldaten zijn omgekomen in Afghanistan sinds februari 2008, de eerste keer in de regering-Biden. President Biden zei op een persconferentie op de 26e dat hij "de prijs zou betalen" en droeg het Amerikaanse leger op een vergeldingsplan op te stellen voor aan IS gelieerde organisaties.
Maar dat betekent niet dat de Verenigde Staten zich opnieuw zullen concentreren op de 'oorlog tegen het terrorisme' zoals het ooit deed. In 2001, toen de terroristische aanslagen op de Verenigde Staten plaatsvonden, leidden de Verenigde Staten de wereldorde als de enige "supermacht" na de Koude Oorlog. Het bruto binnenlands product (bbp) van China, dat op dat moment slechts een achtste van de Verenigde Staten was, naderde echter het niveau van ongeveer 70% in 2020 en de nationale macht van de Verenigde Staten nam relatief af. Ik kan het me niet langer veroorloven om als 'wereldpolitieagent' op te treden.
De heer Biden erkende dat het niet nodig was om het aantal troepen naar Afghanistan te verhogen, en woordvoerder Saki legde uit dat hij de deadline voor terugtrekking van het Amerikaanse leger tegen de 31e zou handhaven. De Verenigde Staten hebben een beleid aangekondigd om het evacuatieplan voor Amerikaanse en Afghaanse medewerkers voort te zetten, dat naar verwachting op de schaal van 1.000 zal blijven, zelfs na de terugtrekking van het Amerikaanse leger.
Het is echter onduidelijk hoe het vlot verder moet nadat het Amerikaanse leger van het veld is verdwenen. "We blijven samenwerken met de Taliban." Saki legde het uit, maar weigerde details te geven.
Samenwerking tussen landen en steun aan arme landen zijn onmisbaar voor maatregelen ter bestrijding van terrorisme, maar veel landen zitten vol met binnenlandse problemen zoals maatregelen tegen het nieuwe coronavirus. Extremisten hebben misschien de afwezigheid van nationale samenwerking doorzien. De vraag is of de internationale gemeenschap eenheid kan tonen tegen terrorisme.
Steun mijn site om web onderhoud en artikelen te kunnen blijven publiceren!Doneer een paar euro Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer. Als ik alles zelf moet betalen lidmaatschap en onderhoud / design en nieuws brieven na leden verzenden vraagt de web designer ook al per jaar geld voor! Ik vraag U dus om een kleine bijdrage om zo het werk te blijven doen en de advertentie troep weg kopen.
Ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen van de waarheid!Klik link:
https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nlZo kan ik belangrijk nieuws blijven verspreiden.Hielke Roos