Nu de coronacijfers opnieuw de foute kant opgaan, komen er berichten over lokale lockdowns, een avondklok en/of een sluiting van de horeca. Maar niemand – ik herhaal: niemand – heeft ooit overwogen om, zoals in Zuid Afrika, de verkoop van alcoholische dranken tijdelijk te verbieden.
Zowel in cafés en restaurants als in drankwinkels en supermarkten. Want wat baat een vroeger sluitingsuur of algemene sluiting van de horeca als mensen blijven samenkomen om samen ‘iets te drinken’? Het blijft een feit dat alcohol mensen een gevoel van onkwetsbaarheid geeft, samen met een stijgend vertrouwen in eigen oordeel en kunnen.
Een paar eenheden alcohol geven je een gevoel van verbondenheid, broederlijkheid en kameraadschap, wat een drink tot hét gedroomde smeermiddel om te socializen maakt. Uiteraard werkt alcoholconsumptie contraproductief in deze coronatijden. Bijkomend voordeel van een verbod op alcohol: een waarschijnlijke daling van verkeersongevallen, handtastelijkheden en huiselijk geweld. Ik maak me echter geen illusies, want alcoholconsumptie is een koe met een extreem heilige status.
Ik weet dat zo’n verbod er nooit ofte nimmer zal komen, want dan worden we geconfronteerd met onlusten waarbij eender welke protestactie in het niet valt. Overigens: ik lust zelf ook wel een stevige borrel.
Veel Zuid-Afrikanen zijn niet blij: voor de tweede keer in een paar maanden tijd is de verkoop van alcohol verboden. In mei en juni was er in het land ook al een drooglegging. De regering wil daarmee de ziekenhuizen ontlasten zodat die zich vooral kunnen bezighouden met coronapatiënten.
Extreem ingrijpen
Afrika-correspondent Saskia Houttuin sprak met professor Charles Parry, hoofd Alcoholonderzoek bij het South African Medical Research Council in Kaapstad. "We zijn geen land van lichte drinkers, de druk is hier erg groot", legt Parry uit. "Ongeveer 62.000 mensen sterven hier jaarlijks met een alcoholgerelateerde oorzaak. Dat is de reden dat de overheid, nu tijdens corona, extremer ingrijpt."
Professor Parry is één van de initiatiefnemers van het alcoholverbod en hij adviseerde de overheid over de invoering. "Het is een extreme maatregel, maar in Zuid-Afrika loopt het aantal besmettingen nog steeds op. We zien nu 12.000 nieuwe gevallen per dag. Vooral in provincies als Oost-Kaap, Gauteng en KwaZulu-Natal, waar het virus eerder nog geen probleem was."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5171517/alcohol-verbod-zuid-afrika-corona-ziekenhuis-sigaretten