Noodkreet voorzitter Ingrid Thijssen (VNO-NCW) over stikstofaanpak
De door D66 doorgedrukte stikstof terreur wet, en door de domoren Rutte, Hoekstra goed gekeurd, heeft Nederland helemaal op slot gezet zodat er niets meer kan. Niets meer bouwen, geen nieuwe wegen, Nederland gaat de klimaatdoelen niet halen en ook de bouw van honderdduizenden woningen gaat niet lukken als de typische Nederlandse stikstofregels niet veranderen. Dat stellen de werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland in ’een noodkreet’ aan het kabinet.
We kunnen ons deze stilstand niet veroorloven, het duurt allemaal veel te lang.” De ’noodkreet’ is verpakt in een brief aan minister Christianne van der Wal, waarin VNO-NCW en MKB Nederland voorstellen om de ’juridische alleingang’ terug te draaien. Volgens de werkgevers zitten andere gebieden in Europa niet op slot, terwijl ze ook daar aan de Brusselse regels voor natuurbehoud moeten voldoen. VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen: „Een deel van het probleem heeft Nederland dus zelf gecreëerd. De nationale regelgeving moet daarom op vier punten worden aangepast en in lijn worden gebracht met die in andere EU-landen.”
Terecht roepen de BoerBurgerBeweging en ook andere partijen al langer dat we ons niet blind moeten staren op jaartallen en percentages. Wat wij de minister voorstellen, is eigenlijk politiek neutraal. Iedereen erkent dat we een stikstofprobleem hebben en dat de stikstofuitstoot flink naar beneden moet. En iedereen wil dat we woningen kunnen bouwen, elektriciteitskabels kunnen trekken en dat bedrijven kunnen investeren. Wat wij voorstellen kan ook verbinding geven, een oplossing waarmee het kabinet verder kan.” Terwijl het stof van de monsterzege van BBB bij de Statenverkiezingen neerdaalt, kiezen betrokkenen opnieuw positie in het stikstofdossier. Landbouworganisatie LTO eist een andere deal via het landbouwakkoord. Provinciale D66’ers houden op hun beurt vast aan de doelen uit het regeerakkoord. Veel ogen zijn gericht op het CDA. Wopke Hoekstra mag voorlopig als leider aanblijven, maar moet de koers verleggen na het electorale pak slaag. De vraag is of het CDA voldoende manoeuvreerruimte krijgt binnen het korset van de regeringscoalitie.
Vanuit Brussel lijkt nu een helpende hand te komen. Eurocommissaris Frans Timmermans, getipt als potentieel PvdA-leider, oppert nadrukkelijk dat een alternatief Nederlands stikstofplan best mogelijk is, zolang het maar binnen Brusselse kaders blijft. Daar ligt de sleutel tot een oplossing. De EU schrijft helemaal geen stikstofregels voor, maar stelt dat ons land goed moet zorgen voor natuurgebieden. Vervolgens is dit in Nederlandse wetgeving vertaald naar een strikte stikstofreductie. Zelfs BBB ontkent niet dat de stikstofuitstoot in Nederland omlaag moet – die is sinds 1990 ook al met circa 40 procent gedaald. Maar de rigide wetgeving moet op de schop. Waar een politieke wil is, is een weg. Zo niet, dan wacht ofwel een kabinetscrisis, indien het CDA doorbijt, dan wel een nieuwe electorale afstraffing.
Nog even dit: Alles is altijd gratis te lezen.
Wil je me steunen dan kan dat hier– te gek!
Klik link: https://www.whydonate.nl/fundraising/httpssoldaatvandewaarheidactieforumcom/nl
Ik wil graag dit werk door zetten maar het web onderhoud het kost het elk jaar weer meer.
De regering zal me niet steunen en aan reclame doe ik niet dus ik krijg geen ondersteuning voor het vertellen of delen van de waarheid! Zo kan ik nieuws blijven verspreiden!
Hielke Roos